Pont de desembre a Amsterdam

Fer una escapada prenadalenca s’ha convertit gairebé en una tradició per a nosaltres. L’hivern i l’ambient de Nadal són les excuses perfeces per descobrir cada any alguna capital europea. I aquest desembre ha estat el torn d’Amsterdam. Tot i que preferim viatjar entre setmana, aquesta vegada no va poder ser, i vam haver d’aprofitar el pont i algun dia extra que hi vam afegir per darrera. Potser per això ens vam trobar molta, moltíssima gent a Amsterdam i, afegint-hi les bicicletes, en algun moment vam arribar a pensar que no hi cabríem tots. Per això, el diumenge vam preferir fugir per unes hores a Utrecht i després visitar barris menys transitats d’Amsterdam. I per sort, els dies extres ens vam permetre reconciliar-nos amb una ciutat una mica més tranquil·la i menys massificada.

Tornem havent conegut dos Amsterdams: el més tòpic, el dels canals, les bicicletes, els Coffeeshops i el barri vermell; i un altre de més desconegut però igualment interessant, més creatiu, que es vol obrir al mar apostant per la cultura, que ha renovat els seus museus amb l’última tecnologia, i on hi ha excel·lents restaurants indonesis i cafeteries on fan un cafè sorprenentment bo i amb preus força raonables, sobretot després d’haver visitat Islàndia i Oslo.

Què ens ha agradat d’Amsterdam? Sobretot, el barri de Jordaan. És la imatge que tots tenim d’Amsterdam amb els canals i les bicicletes. Però, a diferència del centre, aquí la gent hi viu i és turístic però menys. Hi trobarem restaurants boníssims per a tots els pressupostos, cafeteries on passar la tarda si fa mal temps, botigues de dissenyadors locals i comerços de barri dels de tota la vida. Us recomanem que us hi perdeu, que hi passegeu sense un rumb fix i us fixeu en els detalls de les cases amb les façanes inclinades endavant i els relleus que indicaven qui hi vivia o quina professió tenia.

No us podeu perdre el mercat de Noordermarkt a Jordaan. És més petit i menys conegut que el d’Albert Cuypmarkt però igualment interessant. Se celebra al capdamunt del barri de Jordaan, a tocar de l’església de Noorderkerk. Els dilluns és un mercat de saldos, roba i objectes de segona mà; els dissabtes hi tenen parada grangers i productors locals. Hi trobareu des de formatges i productes típics holandesos, a pans i dolços, passant per bolets i tot tipus de verdures. Un lloc molt recomenable per menjar-hi!

Caminant pel mercat de Noordermarkt a Jordaan

Al mercat de Noordermarkt a Jordaan s'hi pot comprar de tot

Al mercat de Noordermarkt a Jordaan s’hi pot comprar de tot

Carrer del barri de Joordan

Canal al barri de Jordaan

També quedem enamorats dels nous barris que Amsterdam està guanyant a l’aigua. La capital holandesa està fent el mateix procés que altres ciutats del nord d’Europa com Copenhagen, Oslo o Estocolm, renovant tota la seva façana marítima amb nous edificis i equipaments. Com que volíem experimentar-ho des de dins, vam escollir hotel en aquesta zona, en una d’aquestes noves illes l’IJDock, just al nord del barri de Jordaan, només s’havien de creuar les vies del tren per sota, en el nou hotel de la cadena espanyola Room Mate, l’Aitana (podeu llegir la nostra crítica a Tripadvisor).

En aquestes noves illes situades al voltant de l’Estació Central d’Amsterdam s’estan construint hotels i edificis d’oficines i apartaments, però també nous equipaments amb edificis espectaculars que estan “canviant” la imatge més tradicional de la ciutat dels canals. Arquitectura contemporània de qualitat i ben integrada en l’entorn que ens va convèncer molt. Destaquem, perquè ens van encantar, el The Eye, la nova filmoteca, i l’OBA, la Biblioteca Pública d’Amsterdam, que explicarem detalladament en properes entrades. Però també hi ha el Nemo, el museu de la ciència, dissenyat per Renzo Piano, el Conservatori i molts altres edificis. Us recomanem molt que us hi acosteu i com que són equipaments que tenen horaris molt amplis i una il·luminació preciosa, val la pena deixar-ho per a última hora de la tarda, quan botigues i museus ja estan tancats.

Però el que sí que ens va decebre d’Amsterdam és l’ambient nadalenc. Clar que després de visitar Viena l’any passat havíem posat el llistó molt alt. Però el mercat de Nadal permanent, situat a Damrak ens va semblar molt pobre i molt enfocat als turistes. A Amsterdam, les protagonistes del Nadal són les pistes de gel, el patinatge sobre gel és l’esport nacional del país, a l’alçada del futbol, i a cada plaça una mica gran hi havia una pista de gel instal·lada. Aquest any, en canvi, no feia prou fred perquè els canals estiguessin glaçats i s’hi pogués patinar. Ens hauria agradat fer-ho!

També durant el mes de desembre se celebra l’Amsterdam Light Festival, que omple els canals d’obres d’art amb la llum com a protagonista. Teòricament el festival començava el 6 de desembre però vam poder comprovar que només estaven acabades i instal·lades algunes de les obres (les més senzilles), mentre que les més espectaculars encara les estaven acabant de construir. Vaja, ens pensàvem que aquestes coses només passaven al sud d’Europa… Una llàstima perquè deuen millorar molt l’ambient nadalenc dels canals i a més tenien molt bona pinta. No us ho perdeu si hi aneu les properes setmanes! El Festival dura fins al 19 de gener.

Anuncis

7 thoughts on “Pont de desembre a Amsterdam

1. Quines fotos més xules, nois! Com vosaltres, coincidim que el barri de Jordaan és dels més macos de la ciutat. És un plaer voltar i perdre’s pels seus carrers.
    I totes aquestes noves construccions que s’estan fent segur que ajuden a trobar encara més racons per descobrir.

• Vam estar encantats de tenir l’hotel tan a prop de Jordaan perquè hi vam esmorzar i sopar cada dia. També hi vam fer les compres d’últim moment. I descobrir els edificis nous sempre és una bona excusa per tornar-hi si ja es coneix l’Amsterdam més típic!