L’Ekeberg Parken, art i natura a Oslo

Si fins ara el Vigeland Park era un dels principals atractius d’Oslo, a l’escultor noruec li ha sortit una forta competència a la ciutat. Des del mes de setembre passat, Oslo compta amb un nou parc que combina natura i art i que apunta que es convertirà ben aviat en un dels espais preferits tant per als turistes com per als noruecs per passar-hi els caps de setmana: l’Ekeberg Parken. De fet, nosaltres vam tenir la sort de visitar Oslo només una setmana després que s’inaugurés. També vam tenir la “mala” idea de visitar-lo diumenge al matí-migdia. Quan ens vam llevar vam veure que feia un dia de tardor amb un sol espectacular i vam pensar que era el millor moment per anar a l’Ekeberg Parken. Ho vam pensar nosaltres i… tots els habitants d’Oslo! Allò semblava la Rambla en un diumenge d’estiu, però per sort és prou gran per aviat tenir la sensació que estàs sol al parc.

L’Ekeberg Parken no és nou. Aquesta zona boscosa situada a 10 minuts en tramvia del centre d’Oslo ja era un dels llocs de descans i esbarjo dels obrers de Kristiania a finals del segle XIX i prinicpis del XX. Així surt immortalitzat en molts quadres de Munch. Amb el pas dels anys, l’espai va anar quedant abandonat i força degradat fins que fa 10 anys, un empresari noruec, Christian Ringnes, es va adonar del potencial de la zona, que té una de les millors vistes d’Oslo. Ringnes, que també es col·leccionista d’art, va comprar el restaurant que hi ha dins de l’Ekeberg Parken i va presentar a l’Ajuntament, propietari dels terrenys, el projecte per crear un parc d’escultures en plena natura, un projecte que, després de molta polèmica i oposició a la ciutat, ha acabat sent una realitat aquest 2013. (Podeu clicar per fer gran la galeria i llegir els autors de les obres)

L’Ekeberg Parken s’ha inaugurat amb una trentena d’escultures o instal·lacions artístiques però el parc té capacitat per acollir-ne una vuitantena. Les obres que falten s’aniran incorporant progressivament els propers anys. Totes tenen una temàtica comuna: la feminitat entesa com un concepte molt ampli. D’entrada, fer un parc amb escultures només de dones no va ser una idea que agradés gaire a una societat tan igualitària com la noruega. Ringnes aviat es va afanyar a explicar que la feminitat és també un símbol de la natura com a creació de vida, una explicació que ja va convèncer més a crítics i institucions.

Les escultures que ens reben a l’entrada sí que són peces més clàssiques. Hi trobem obres de Rodin, Maillol, Renoir o Dalí. Estan col·locades enmig de la natura només amb un cartell que indica l’autor i el nom de l’obra i sense cap altra protecció que unes càmeres de vigilància que no vam saber detectar. Realment ens va sorprendre perquè aquell diumenge l’Ekeberg Parken era ple de famílies amb nens que intentaven pujar per les escultures com si fossin arbres i en algun moment vam patir per la integritat d’alguna de les obres.

A l’entrada hi ha també l’edifici d’informació de l’Ekeberg Parken on podem agafar un mapa amb la localització de les obres. Però el millor consell és caminar sense un itinerari determinat i deixar-nos sorprendre per la combinació de natura i art. A mesura que s’entra dins del parc, l’afluència de gent minva i les obres també canvien. Són peces ja més contemporànies, algunes fetes expressament per a l’Ekeberg Parken, i on el concepte de “feminitat” és molt més abstracte i subjecte a interpretacions personals. Val molt la pena que mireu els horaris d’obertura per a la peça de James Turrell, un artista nord-americà que juga amb la llum. El seu “cràter” està obert només unes hores determinades segons la posició del sol i només hi poden entrar un nombre limitat de persones. Nosaltres no vam poder entrar-hi i ens vam quedar amb les ganes perquè és un dels artistes que més ens agraden.

L’Ekeberg Parken és enorme i si el voleu visitar tot penseu a dedicar-hi un matí o una tarda sencera. A nosaltres només ens va donar temps de visitar la part sud. A tot arreu trobàvem motius per parar-nos i fer fotografies. A la tardor els colors dels arbres del parc són increïbles. A més l’Ekeberg Parken compta amb les millors vistes del fiord d’Oslo. L’Opera House, l’Astrup Fearnley Museum i fins i tot el trampolí de Holmenkollen es poden veure i fotografiar des d’aquí.

També heu de trobar temps per dinar o sopar a l’Ekeberg Restaurant. Menjar de restaurant a Oslo és molt car, però si el vostre pressupost us permet fer-ho com a mínim una vegada durant el viatge, us recomanem que sigui aquí. És cuina noruega de bona qualitat però amb poca varietat de plats. Ara, a l’Ekeberg Restaurant el que compta és l’entorn. Pocs restaurants poden presumir d’unes vistes com aquestes. L’edifici, de l’arquitecte Lars Backer és de 1929, i té la importància de ser la primera construcció d’arquitectura funcional d’Oslo. Nosaltres hi vam dinar molt bé i a més, vam tenir la sort de tenir un cambrer molt simpàtic que ens va fer algunes recomenacions d’Oslo, com per exemple, tornar a la ciutat per un altre camí.

Al costat de l’Ekeberg Restaurant surt un camí que porta a la parada de tramvia d’Oslo Hospital, l’anterior a la de l’entrada principal del parc que és Sjomanskollen. És un agradable passeig de 15 minuts, molt més tranquil i solitari que els camins principals del parc. A banda dreta, el projecte artístic de Jenny Holzer ens va acompanyant tot el trajecte. L’artista nord-americana ha escrit tot de frases a les roques que voregen el camí. Descobrir-les i llegir-les és tot un plaer. I a banda esquerra, les vistes privilegiades d’Oslo ens acompanyen. Veiem les grans pilones del telefèric que aviat unirà l’Òpera d’Oslo amb l’Ekeberg Restaurant. I encara ens agrada més saber que aquest és el camí que feia Munch molt sovint i que li va inspirar el seu famós “Crit” amb la visió d’una tempesta que s’acostava a Oslo quan tornava de l’Ekeberg Parken.