El París de Jean Nouvel

Musée du Quai Branly exterior

París ha estat probablement una de les ciutats europees que s’ha mostrat més reàcia a l’experimentació arquitectònica. Fora del barri de la Defènse, els gratacels no formen part de l’skyline de París, i els pocs projectes d’arquitectura contemporània que s’han autoritzat al centre històric han anat sovint envoltats de força polèmica. Recentment s’ha aprovat la construcció d’un gratacels a París, una obra que anirà a càrrec de l’arquitecte francès més mediàtic, Jean Nouvel, i problament l’arquitecte contemporani que ha tingut la possibilitat de treballar més a la capital francesa. A falta que el projecte trobi el finançament per tirar endavant, avui us proposem fer un recorregut diferent per París a través de tres edificis ja existents de Jean Nouvel.

El Musée du Quai Branly
Comencem el dia per l’obra més recent i més ambiciosa de Jean Nouvel a París. Situat a pocs metres del monument més fotografiat de la capital francesa, la Torre Eiffel, el Musée du Quai Branly es va inaugurar el 2006. És el museu de les arts i les civilitzacions no occidentals d’Àfrica, Àsia, Oceania i Amèrica i exposa permanentment una selecció de 3.500 objectes d’un fons de més de 300.000, a més d’acollir diverses exposicions temporals.

Musée du Quai Branly edificis

El Musée du Quai Branly és un museu immens. Està format per quatre edificis i un jardí de 18 mil metres quadrats. L’edifici principal és una estructura elevada i allargada que a l’interior acull una galeria longitudinal només trencada per una trentena de sales al costat nord que des de l’exterior es veuen com cubs de colors.

Musée du Quai Branly detalls cubs

El jardí és frondós i aparentment descuidat. Vol recordar la vegetació exhuberant i salvatge de les civilitzacions que estan representades al museu. Nosaltres hi vam anar a l’hivern però imaginem que a la primavera deu ser encara més impresionant.

Musée du Quai Branly pati interiorMusée du Quai Branly pati interior i pèrgola

La natura també envaeix l’edifici que acull les oficines del museu. La façana que dóna a la Quai Branly està completament coberta per la vegetació. En aquest cas, les plantes no compleixen només una funció estètica, sinó que també aïllen l’edifici del trànsit del carrer.

Musée du Quai Brainly contrast edificisMusée du Quai Branly façana vegetalMusée du Quai Branly finestres

A més de l’espectacularitat de l’edifici, el Musée du Quai Branly reserva una altra sorpresa als visitants. Des de la seva terrassa podem gaudir d’una de les millors vistes de la Torre Eiffel. Això sí, sempre i quan us faci un millor dia que el nostre perquè amb tanta boira no vam arribar a veure el final de la Torre.

Vistes Torre Eiffel des de Musée Quai Branly

La Fondation Cartier

Fondation Cartier Paris
Canviem de barri i anem al Boulevard Raspail, a prop de la Tour de Montparnasse. Aquí és on la coneguda firma de joiera de luxe Cartier va decidir instal·lar fa 13 anys una fundació dedicada a organitzar excel·lents exposicions temporals d’art contemporani.

Fondation Cartier Paris porta

L’espai que ocupa avui la Fondation Cartier havia estat la residència de l’escriptor francès François-René de Chateaubriand. Jean Nouvel respecta un cedre libanès que l’escriptor hi va plantar el 1823 i estructura l’edifici al voltant de l’arbre. Amb una façana de vidre i acer, la natura torna a ser la protagonista de l’edifici.

L’Institut del Món Àrab

Institut del Món Àrab de París des del Pont de Sully
Tornem al centre, a tocar de la catedral de Notre Dame, al marge esquerra del riu per visitar l’Institut del Món Àrab. Va ser el primer gran projecte de Jean Nouvel i el que el va donar a conèixer fora de França.

Vistes de les gelosies des de l'interior de l'Institut del Món Àrab
De l’Institut del Món Àrab ja us en vam parlar en una altra entrada, que és la més vista del blog cosa que dóna una idea de la fascinació per un arquitecte que, ho hem de recordar, també té molts detractors. Sense entrar ara en les característiques arquitectòniques de l’edifici, sí que us recomanem que doneu un cop d’ull al programa d’activitats perquè sempre hi ha concerts i exposicions interessants. I també que us perdeu per la seva extensa llibreria especialitzada en autors del món àrab i que contempleu les vistes del capvespre sobre la catedral de Notre Dame des de la seva terrassa.

Terrassa i vistes de Notre Dame des de l'Institut del Món Àrab

No sabem si París val una missa, però segur que mereix més d’una visita. Nosaltres ja hi hem estat quatre vegades i sempre ens queden coses pendents per fer en una pròxima escapada. Per sort, està ben a prop i sovint és fàcil trobar bitllets econòmics per volar-hi, i ara, a més també hi podrem anar en tren d’alta velocitat des de Barcelona en poc més de sis hores. Trobar-hi allotjament barat ja és més complicat. De vegades surt més a compte agafar un paquet o mirar les ofertes a Internet de viatges a París com les que hi ha ara per Setmana Santa i ponts a la web de Logitravel.
Nosaltres ja estem buscant data per tornar-hi!!!

Anuncis

4 thoughts on “El París de Jean Nouvel

1. De totes les obres de Nouvel a París només coneixia la seu de l’Institut du Monde Arabe. Pero amb fotos i explicacions com aquestes tinc ganes de tornar-hi! Amb una mica de sort al maig podré escapar-me una estoneta… 😉

• Doncs les exposicions d’art contemporani de la Fondation Cartier valen molt la pena! Nosaltres en vam veure una de matemàtiques i art que ens va deixar al·lucinats. I el Musée du Quai Branly depèn del que t’interessi la temàtica. Però és una passejada curta des de la Torre Eiffel i val la pena per l’edifici, el jardí i la terrassa amb vistes.
      Ja ens explicaràs si hi vas!

2. Quin gran recorregut per París!!!
    Ja sabeu que nosaltres no som tan de museus com vosaltres, però la terrassa del Musée du Quai Branly ens crida molt l’atenció. Necessitem fer una foto de laTorre Eiffel des d’aquell punt, ja!!
    Llàstima que París haurà d’esperar una mica…

• Quan nosaltres hi vam anar tant la terrrassa com el jardí del Museu eren d’accés lliure. O sigui que quan hi aneu, ja ho sabeu… Una passejadeta i una foto des d’una perspectiva diferent de la Torre Eiffel.
      Però ja sabem que abans us esperen altres destinacions… 🙂